ZŁY CHOLESTEROL

26 Lut
ZŁY CHOLESTEROL
4.8 (96.25%) 16 głosy

Regularna kontrola poziomu cholesterolu i obniżanie jego podwyższonego poziomu jest jednym z najważniejszych elementów profilaktyki chorób serca. Cholesterol jest lipidem i sterolem, obecnym we wszystkich tkankach. Jest on syntetyzowany w organizmie człowieka i przenoszony przez plazmę krwi do rdzenia kręgowego, wątroby i mózgu. Zbyt wysoki poziom cholesterolu jest odpowiedzialny za poważne choroby układu krążenia.

Interpretacja poziomu cholesterolu i jego wpływ na zdrowie

Zazwyczaj kiedy pacjent robi badania poziomu cholesterolu, otrzymuje dwa wyniki: LDL i HDL. Oba transportują tłuszcze we krwi, jednak mają inne zadania. Przenoszą tłuszcz do różnych części ciała.
Za niebezpieczny uznaje się LDL odpowiedzialny za dostarczanie trójglicerydów i cholesterolu z wątroby do ciała przez tętnice. Kiedy krew zawiera nadmierna ilość LDL i trójglicerydów, tętnice stają się podatne na odkładanie się złogów.

Obecność LDL we krwi zwiększa ryzyko zawału, a podniesiony poziom cholesterolu HDL może spowodować zmniejszenie tego ryzyka. Specjaliści twierdzą, że łączną ilość cholesterolu we krwi musi być mniejsza niż 200 mg. Poziom cholesterolu HDL musi wynosić co najmniej 35 mg, a LDL mniej niż 130 mg. Jeżeli wyniki są wyższe, lekarz zastosuje odpowiednia terapię, ale oprócz przyjmowania lekarstw należy zmienić swoje przyzwyczajenia i przyjąć styl życia korzystniejszy dla zdrowia.

Podstawowe objawy podwyższonego cholesterolu

Obniżenie podwyższonego poziomu cholesterolu jest wyjątkowo ważne, ponieważ może on spowodować wiele groźnych chorób. Dlatego tez, jeśli stwierdzi sie u siebie objawy podwyższonego poziomu cholesterolu, należy rozważyć podjecie odpowiedniego leczenia.

Trochę faktów

Objawy podwyższonego poziomu cholesterolu są trudne do zauważenia i są widoczne dopiero w zaawansowanym i trudnym do leczenia stadium choroby. Dlatego regularnie powinniśmy wykonywać rutynowe badania krwi. Podwyższony poziom cholesterolu może powodować poważne choroby – najbardziej rozpowszechnione to choroba wieńcowa oraz udar a także dusznica.

Wpływ wysokiego poziomu cholesterolu na zdrowie

Statystyki i przeprowadzone badania dowodzą, że około dwudziestu procent Amerykanów cierpi z powodu wysokiego poziomu cholesterolu. Wysoki poziom cholesterolu jest dla naszego organizmu niezwykle groźny. Jest bezpośrednim powodem wielu chorób serca, podwyższa również ryzyko udaru i zachorowania na inne poważne choroby. Podwyższony poziom cholesterolu powoduje zakłócenia działania całego organizmu, utrudnia wykonywanie codziennych czynności. Pacjenci są osłabieni, pozbawieni całego zapasu energii, jaką kiedyś mieli. Codziennym zjawiskiem są zawroty głowy, zmęczenie i niepokój w połączeniu z uciskiem w okolicy serca. Dlatego, tak ważne są badania poziomu cholesterolu i świadomość jak go obniżać.

Jak obniżyć i zminimalizować poziom cholesterolu we krwi

Wysoki poziom cholesterolu we krwi może uszkodzić tętnice, organy wewnętrzne, tkanki, a nawet zakłócić normalne krążenie krwi. Najlepszym sposobem na obniżenie wysokiego poziomu cholesterolu jest przestrzeganie zdrowej diety. Odpowiednio skomponowane posiłki skutecznie pomogą zredukować poziom LDL, czyli złego cholesterolu. Zalecane jest przejście na dietę bogatą w złożony, naturalny błonnik, nienasycone tłuszcze i węglowodany.

Należy powstrzymywać się od jedzenia produktów zwierzęcych i tłuszczy nasyconych. Wzbogać swoją dietę o jak największą liczbę warzyw i owoców. Szczególnie świeże owoce zawierają dużo błonnika, minerałów i witamin, co pomaga udrożnić wypełnione złogami cholesterolu tętnice.
Bardzo ważne jest kontrolowanie wagi i zrzucenie zbędnych kilogramów. Skutecznie pomogą w tym ćwiczenia fizyczne, pokarmy o malej zawartości tłuszczu, oraz naturalna, zdrowa żywność.

Zmianie stylu życia, może towarzyszyć terapia farmakologiczna. Jednak same lekarstwa – bez ćwiczeń i odpowiedniej diety — nie pomogą!

Produkty obniżające poziom cholesterolu

Jeśli chcesz skutecznie zadbać o obniżenie poziomu cholesterolu, zadbaj o odpowiednią dietę. W celu obniżenia złego cholesterolu włącz do swojej diety:

  • Niskotłuszczowe produkty mleczne
  • Warzywa
  • Świeże owoce
  • Gruboziarniste pieczywo i kasze
  • Chude mięso
  • Drób bez skóry
  • Ryby
  • Małże (skorupiaki)
  • Przetwory z owsa
  • Nieutwardzane margaryny
  • Suszony groch
  • Fasole


Wskazówki dotyczące przygotowywania i gotowania potraw o malej zawartości cholesterolu

Na poziom cholesterolu we krwi ma wpływ również sposób przygotowywania posiłków. Należy wystrzegać się potraw smażonych w głębokim tłuszczu, pieczonych z dodatkiem masła, czy z dodatkiem dużych ilości wysokotłuszczowych produktów mlecznych (śmietany, sera).
Jeśli rzeczywiście zależy ci na obniżeniu cholesterolu musisz pomyśleć o zdrowych sposobach gotowania:

  • pieczenie (szczególnie na rożnie, tak aby umożliwić skapywanie tłuszczu)
  • grillowanie
  • gotowanie potraw zawierających chude mięso i produkty zwierzęce o małej zawartości tłuszczu
  • podgrzewanie potraw w kuchence mikrofalowej
  • jeśli smażenie to szybkie, na malej ilości tłuszczu, składającego się z malej ilości oleju roślinnego lub bulionu z kury o małej zawartości sodu.

Problemy z zachowaniem diety

Jeśli nie możesz powstrzymać się od jedzenia mięsa i innych produktów zwierzęcych, spróbujcie jeść najchudsze mięso, drób, ryby i skorupiaki. Ze szczególną uwaga wybieraj kurczaki i indyki. Najlepsze są porcje bez skóry. Nie zapominaj o rybach. Większość z nich jak np. dorsz ma mniej nasyconych tłuszczów niż mięso.

Ograniczmy ilość mięsa gęsiego i kaczego, ponieważ zawierają duże ilości tłuszczów nasyconych. Nawet po usunięciu skóry w mięsie gęsi i kaczek pozostaje mnóstwo tłuszczy nasyconych.
Najlepiej byłoby wybierać świeżo zmielone mięso z indyczej lub kurzej piersi. Jeśli lubisz hot dogi, wybieraj takie z chudej wołowiny lub wegetariańskie.

Produkty nieodpowiednie ze względu na zawartość cholesterolu

Unikanie produktów zawierających dużą ilość cholesterolu jest najlepszym sposobem na obniżenie jego poziomu we krwi. Należy unikać:

  • Mięsa i przetworów mięsnych
  • Podrobów
  • Jajek (szczególnie żółtka)
  • Produktów mlecznych
  • Tłuszcz nasyconych
  • Oleji nasyconych (o dużej zawartości tłuszczów nasyconych)

Wysoki poziom cholesterolu krwi może spowodować wiele poważnych chorób. Jeśli problem ten dotyczy również ciebie, obniżenie poziomu cholesterolu musi stać się twoim najważniejszym celem. Przyjmowanie leków obniżających poziom cholesterolu pomoże zaleczyć problem, jednak lekarstwa pomogą jedynie wtedy, jeśli pozbędziesz się złych nawyków żywieniowych. Najlepszym sposobem są regularne ćwiczenia ruchowe, wizyty kontrolne u lekarza, przestrzegajcie zdrowej diety. Jeśli będziesz trzymać się tych zaleceń w łatwy sposób poradzisz sobie z nadmiarem cholesterolu i utrzymasz swoje serce w zdrowiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *