Zdrowy jak ryba

1 Mar
Zdrowy jak ryba
4.3 (86.67%) 9 głosy

Od średniowiecza kuchnia polska słynie z potraw mięsnych. Ryby nigdy nie cieszyły się u nas dużą popularnością. Nawet dziś, gdy zwyczaje żywieniowe Polaków powoli ulegają przemianie, jemy statystycznie 3 razy mniej ryb niż inni Europejczycy. A przecież dla naszego zdrowia obecność ryb w diecie jest niezbędna!

Norwegowie żyją średnio prawie 10 lat dłużej niż Polacy i zawdzięczają to właśnie zdrowej, opartej na świeżych rybach diecie. A królem norweskich ryb jest norweski łosoś, którego niepowtarzalny smak i aromat ceniony jest na stołach ponad 100 różnych krajów świata.

Łosoś na piękną cerę

Norweski łosoś jest wspaniałym źródłem wielu naturalnych składników, wśród których znajdziemy również czynniki poprawiające stan naszej skóry i włosów. Są to na przykład:

  • witamina A, która zapewnia prawidłowy stan naszej skóry.
  • biotyna (inaczej zwana witaminą H lub B7), która zapobiega przedwczesnym zmarszczkom.
  • koenzym Q10, który nawilża i ujędrnia skórę.

Oprócz tego łosoś norweski zawiera naturalne przeciwutleniacze, wiele unikalnych mikroelementów takich jak jod, selen i fluor oraz witaminy D i E. Choć 100 g łososia zawiera ok. 190 kcal, warto wiedzieć, że taka sama ilość karkówki to już ok. 270 kcal. Brakuje ci witamin i mikroelementów? Sięgnij po ryby.

Wszechstronne kwasy Omega-3

Mięso łososia jest również szczególnie polecane przez dietetyków, ponieważ ma wysoką zawartość kwasów Omega-3, istotnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Omega-3 mają doskonały wpływ na zdrowie, gdyż:

  • poprawiają funkcjonowanie naczyń krwionośnych i zapobiegają zakrzepom,
  • zmniejszają ryzyko depresji, schizofrenii oraz choroby Alzheimera
  • zapobiegają rakowi piersi oraz jelita grubego,
  • wyrównują poziomy HDL, czyli „dobrego” cholesterolu,
  • zapobiegają skurczom menstruacyjnym,
  • u kobiet w ciąży przyczyniają się do przyszłego rozwoju intelektualnego dzieci.

Kwasy Omega-3 są przez nasz organizm lepiej absorbowane ze pożywienia niż z leków. Jedna porcja łososia dostarczy ponad gram tego niezbędnego dla zdrowia składnika. Według badań Uniwersytetu Tufts łosoś jest jednym z 10 produktów, które powinny być spożywane co najmniej raz w tygodniu.

Czerwony łosoś

Pochodzącego z norweskich fiordów łososia wyróżnia przede wszystkim niepowtarzalny, czerwony kolor jego mięsa. Czy zastanawialiście się kiedyś, skąd ta niezwykła barwa? Różowy odcień mięsa norweskiego łososia jest spowodowany obecnością astaksantyny, czerwonego barwnika naturalnego należącego do grupy karotenoidów. Dziko żyjący łosoś pobiera ten barwnik z pożywienia, polując np. na krewetki. Karotenoidy są niezbędne dla prawidłowego dojrzewania, rozmnażania się i innych funkcji biologicznych ryb. Łososiowi hodowlanemu astaksantyna dostarczana jest w paszy. Barwnik ten jest równocześnie ważnym suplementem naszej diety – wzmacnia absorpcję witaminy A.

Bezpieczna żywność

Norwegowie doskonale zdają sobie sprawę z wyzwania, jakim jest produkcja żywności bezpiecznej dla zdrowia człowieka. Dlatego norweski łosoś hodowlany jest poddany bardzo szczegółowej kontroli, która obejmuje proces hodowli od zapłodnienia aż po ubój i transport do dystrybutora. Kilka razy do roku niezależni inspektorzy sprawdzają czystość wody, w której żyje łosoś oraz zdrowie ryby. Uważnie badana jest również pasza łososia – nie może zawierać żadnych substancji szkodliwych oraz związków pochodzących od organizmów modyfikowanych genetycznie. Przepisy norweskie są pod tym względem jednymi z najbardziej restrykcyjnych w Europie. Każdy łosoś posiada swoiste „CV”, dzięki któremu można prześledzić jego pochodzenie. W razie wykrycia w mięsie zanieczyszczeń lub organizmów bakteryjnych, dana hodowla natychmiast zostanie poddana kontroli, a w przypadku wykrycia nieprawidłowości straci licencję.

Kupując łososia pamiętaj o…

Kiedy kupujesz świeżego łososia, zwróć uwagę na następujące rzeczy:

  • Skóra powinna być błyszcząca i gładka.
  • Mięso powinno być twarde i sprężyste.
  • Łosoś powinien wydzielać świeży zapach a oczy ryby mają być błyszczące.

Świeża ryba powinna być przechowywana w temperaturze 0-2 st.C, a mrożona w temp. –20 st.C. Bardzo istotny jest proces rozmrażania ryby mrożonej. Zamrożony łosoś powinien być prosto z zamrażalnika przeniesiony do lodówki i przechowywany tam aż do czasu kiedy mięso zaczyna być miękkie. To zwykle zajmuje 1-2 dni, w zależności od temperatury w lodówce i rozmiaru ryby. Idealna temperatura rozmrażania to 5 st.C.

One Reply to “Zdrowy jak ryba”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *