Kalendarium, 23-07-2017

Poradnik zdrowia

Rola warzyw i owoców w zwalczaniu negatywnych skutków stresu oksydacyjnego

Dieta

17-07-2017 10:12

Każdego dnia nasz organizm musi poradzić sobie w walce ze skutkami trybu życia współczesnego człowieka. Stres, zanieczyszczenie środowiska, używki, nieprawidłowa dieta. To wszystko powoduje, że w naszych organizmach zaburzona zostaje równowaga pomiędzy wolnymi rodnikami, których nadmiar jest szkodliwy dla zdrowia a antyoksydantami, które pomagają zwalczać negatywny wpływ wolnych rodników na nasz organizm. Gdzie szukać sprzymierzeńców w walce z wolnymi rodnikami? Po jakie produkty sięgać, aby odzyskać zachwianą równowagę i zwiększyć ilość antyoksydantów, tak by móc cieszyć się dobrym zdrowiem i dłużej zachować młody wygląd?

więcej

Które witaminy i mikroskładniki są najlepsze na lato?

Dieta

03-07-2017 00:06

Lato to okres, w którym pogoda zachęca do większej aktywności fizycznej, kąpieli słonecznych i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dobrym rozwiązaniem, by wesprzeć organizm w tych aktywnościach jest dieta bogata w owoce i warzywa. Warto wykorzystać fakt, że jest to również pora roku, w której dostępność owoców i warzyw, będących dobrym źródłem witamin i soli mineralnych, jest zdecydowanie największa. Produkty z tej grupy poprawią nasze samopoczucie oraz kondycję podczas sezonu letniego.

więcej

Ortoreksja czyli obłęd zdrowego odżywiania

Dieta

24-06-2017 13:29

Ortoreksja to zaburzenie natury psychicznej, które całkiem niedawno zostało opisane i wciągnięte do słownika psychopatologii zaburzeń odżywiania, szerzy się niczym dżuma wśród pacjentów onkologicznych. Ortoreksja oznacza dosłownie obsesję na punkcie zdrowego odżywiania. Zaburzenie to rozwija się powoli i podstępnie, nie wiadomo kiedy zaczyna „grać pierwsze skrzypce” w życiu pacjenta.

więcej

Jak żyć dłużej, stosując odpowiednie tłuszcze?

Dieta

15-06-2017 11:25

Co przychodzi ci na myśl, gdy słyszysz słowo „tłuszcz”? Czy myślisz wtedy o nadwadze, brzuszku, cholesterolu, złogach tłuszczu we krwi, ale także o czymś smacznym? Warto wiedzieć, że tłuszcz tłuszczowi nierówny. Tłuszcz to coś więcej niż tylko obdarzony złą sławą sprawca tycia oraz przyczyna zachorowań układu krążenia. Tłuszcze przyczyniają się bowiem także do poprawy naszego zdrowia, co zapewne jest dla ciebie czymś zaskakującym.

więcej

Ryby zawsze na topie

Dieta

04-06-2017 10:54

Mięso ryb jest delikatne, smaczne i przede wszystkim zdrowe, a wyczarowane z nich potrawy mogą cieszyć nasze podniebienia. Można je przyrządzać na wiele sposobów – na słodko lub na ostro, gotowane na parze lub pieczone w folii albo w postaci pysznych zup. Powinny się pojawiać przynajmniej 2-3 razy w tygodniu na naszym stole.

więcej

Odżywianie śródziemnomorskie a choroby serca i układu krążenia

Dieta

23-05-2017 08:38

Dr Michel de Lorgeril jest kardiologiem, a naukowo zajmuje się odżywianiem. Pracuje jako badacz na uniwersytecie w Grenoble oraz dla Narodowego Centrum Badań Naukowych (CNRS) w Paryżu. Opublikował ponad 300 artykułów w czasopismach medycznych oraz naukowych, a jego prace cieszą się uznaniem na całym świecie.

więcej

Przyszła wiosna… a Tobie brakuje sił?

Dieta

14-05-2017 03:24

Wiosna to czas odnowy i przypływu energii do działania! Znajomi wyruszają na spacery do lasu, sąsiedzi zaczęli wiosenne porządki, koleżanki z pracy już umawiają się na wspólne bieganie. A Ty? Nawet nie zabrałaś się za noworoczne postanowienia… Jak z pomocą 100% soków i musów owocowo-warzywnych obudzić się z zimowego snu i w końcu wziąć się do działania? – radzi dietetyk Zuzanna Antecka.

więcej

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 - jakie proporcje są odpowiednie?

Dieta

28-04-2017 11:20

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 to związki bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu - regulują one poziom stanu zapalnego komórek. Kwasy omega-3 hamują produkcję czynników zapalnych, natomiast kwasy omega-6 pobudzają ją. Niezmiernie istotna jest więc równowaga pomiędzy nimi - zbyt duża ilość kwasów omega-6 w diecie prowadzi do wystąpienia przewlekłego stanu zapalnego, który może przekształcić się w konkretną jednostkę chorobową.

więcej

Dieta dla aktywnych

Dieta

18-04-2017 11:04

Wysiłek fizyczny, zwłaszcza regularny, długotrwały i intensywny jest niezwykle ważny dla organizmu człowieka. Wpływa na jego metabolizm oraz pracę poszczególnych układów: oddechowego czy krwionośnego. Dlatego też stawia pewne wymagania wobec stosowanej diety. Dieta idealnie współgrająca z organizmem osoby aktywnej fizycznie powinna dostarczać odpowiednią ilość energii i składników odżywczych, sprzyjać regeneracji tkanki mięśniowej po treningu oraz zapobiegać odwodnieniu. Czego więc nie może zabraknąć w jadłospisie sportowca?

więcej

Magnez

Dieta

08-04-2017 08:06

Magnez to pierwiastek o wyjątkowo istotnym znaczeniu dla naszego zdrowia. Uczestniczy on w niemal wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Jest katalizatorem wielu funkcji biologicznych, zwłaszcza związanych z fizjologią układu nerwowego i mięśni. Aktywuje ponad 300 enzymów, przy czym często współpracuje z witaminami B1 i B6. Wspomaga przechowywanie i uwalnianie energii. Umożliwia prawidłowe działanie witaminom B1 i B12. Magnez jest niezbędny do prawidłowego przebiegu przemiany materii, metabolizmu wapnia, potasu, fosforu, sodu oraz w procesie trawienia. Bierze on udział w syntezie białek.

więcej