Kalendarium, 21-01-2018

Poradnik zdrowia

Co zrobić aby pomimo dużego tempa życia odżywiać się zdrowo? - radzi psycholog, dr Justyna Korzeniewska.

Dieta

12-01-2018 00:44

Śpieszysz się? Nie masz czasu? Nie rezygnuj z prawidłowego odżywiania, zdrowa przekąska nie musi być trudna.

więcej

Mleko – mity kontra rzetelne rekomendacje

Dieta

29-12-2017 02:20

Kwestia spożywania mleka od lat budzi sporo kontrowersji. Z jednej strony słyszymy hasło „Pij mleko! Będziesz wielki!”, z drugiej natomiast głosy wskazujące na fakt, że mleko krowie w ogóle nie powinno być obecne w diecie człowieka. Skąd te sprzeczne informacje? Co na ten temat mówi fachowa literatura i wiodące ośrodki naukowe?

więcej

Przygotuj się na zimę. Dietetyk radzi: jedz produkty zbożowe kilka razy dziennie

Dieta

17-12-2017 00:36

Szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto pamiętać, że to właśnie zboża są najważniejszym źródłem energii dla naszego organizmu. Produkty zbożowe, takie jak makarony czy kasze, są bogate zarówno w węglowodany złożone (skrobia), jak i proste (cukry) i są głównym źródłem energii dla rozwijającego się organizmu. Poprawiają odporność, działają przeciwwirusowo, wspomagają koncentrację i dają dzieciom siłę do nauki przez cały dzień. Zgodnie z zasadami prawidłowego odżywiania należy sięgać po produkty zbożowe kilka razy dziennie.

więcej

Pożegnaj oleje rafinowane i wymień je na zdrowe oleje nierafinowane

Dieta

02-12-2017 00:59

Tutaj dowiesz się w jaki sposób oraz dlaczego łatwo i bez najmniejszego wysiłku włączyć do codziennej diety oliwę z oliwek, olej kokosowy oraz olej lniany.

więcej

Podstawy metabolizmu — mechanizm działania

Dieta

18-11-2017 00:56

Prawdopodobnie wielokrotnie natykałaś/natykałeś się na pojęcia metabolizm lub przemiana materii, na przykład wtedy gdy pojawiła się kolejna modna dieta, w artykułach o żywieniu i sporcie, w programach telewizyjnych lub słyszałaś o nich od znajomych przesiadujących na siłowni. Wszędzie ludzie starają się Ciebie przekonać, że wiedzą najlepiej, w jaki sposób poprawić Twój metabolizm, dzięki czemu szybko schudniesz. W istocie możesz wierzyć w wiele nieprawdziwych informacji na temat przemiany materii i wagi.

więcej

Celiakia: kiedy nie tolerujemy glutenu

Dieta

02-11-2017 00:10

Celiakia, nazywana także nietolerancją glutenu, jest poważną chorobą, w której układ immunologiczny atakuje jelito cienkie osób predysponowanych genetycznie. Mimo iż często uważana jest za chorobę autoimmunologiczną, w dosłownym znaczeniu tego słowa nie jest taką chorobą.

więcej

Cukier – Podstawowy składnik odżywczy?

Dieta

27-10-2017 03:47

Podobnie jak oddychanie, spanie i ruch również jedzenie jest podstawową potrzebą życiową każdego żywego organizmu. Oznacza to, że musimy to robić, nawet bezwiednie, aby utrzymać się przy życiu. Jedzenie i picie zaopatrują nasz organizm w substancje odżywcze, energię oraz niezbędne do życia płyny. W najlepszym przypadku gwarantuje nam to, że organizm będzie zdrowy i zachowa swoją zdolność do regeneracji. Cukier stanowi przy tym najważniejsze źródło energii dla ludzkich komórek.

więcej

Żelazo

Dieta

17-10-2017 00:01

Żelazo to jeden z podstawowych pierwiastków zapewniających prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Uważany jest za niezbędny dla zdrowia człowieka. Jest składnikiem hemoglobiny, która transportuje tlen z płuc do wszystkich komórek ciała. Niedobór żelaza prowadzi do niedokrwistości, objawiającej się m.in. przewlekłym zmęczeniem i obniżoną koncentracją.

więcej

Pokonać nałóg cukrowy

Dieta

06-10-2017 00:38

Podobnie jak nikotyna i alkohol cukier nie jest już uważany przez ekspertów za nieszkodliwą używkę, lecz za niebezpieczną dla zdrowia substancję, która prowadzi do uzależnienia lub nawet nałogu. Nowsze badania wskazują podobieństwo pomiędzy wilczym apetytem na czekoladę, lody śmietankowe i inne słodycze a potrzebą odczuwania stanu odurzenia narkotykami, ponieważ po spożyciu w organizmie wydzielają się opioidy. Substancje te mają właściwości podobne do morfiny, działają pobudzająco i/lub uspokajająco, rozluźniająco, odurzająco oraz uśmierzają ból – i na dłuższą metę zmieniają nasz mózg.

więcej

Rośliny strączkowe – dlaczego warto je jeść

Dieta

27-09-2017 00:36

Rośliny strączkowe, typu fasola, groch, soczewica, ciecierzyca czy soja, są w naszym kraju bardzo mało popularne, choć dietetycy jednomyślnie uznają je za obowiązkowy element zbilansowanej diety. Dlaczego i w jaki sposób włączyć je do jadłospisu? Komu szczególnie polecane są strączki? Co zrobić, by uniknąć problemów jelitowych po ich konsumpcji?

więcej