Kalendarium, 23-01-2018

Poradnik zdrowia

powrót do listy

Pokrzepiający sen

Zdrowie

28-10-2017 02:50

Pokrzepiający sen
Pokrzepiający sen


Zdrowy, głęboki i pokrzepiający sen to podstawa dobrego samopoczucia i wysokiego poziomu energii każdego dnia.

Co trzeci Polak cierpi na bezsenność. Wieczorem długo nie może zasnąć albo budzi się w środku nocy i dalej już nie śpi. Albo śpi niespokojnie, ma sen podobny do płytkiej drzemki. Kiedy można to nazwać bezsennością. Gdy na drugi dzień czujesz się rozbity, zdołowany, nie idzie Ci praca, nie możesz się skoncentrować, wszystko Cię drażni. Można wstawać o 3, 4 nad ranem i czuć się znakomicie przez cały dzień. Wszystko zależy od dwóch rzeczy — o której kładziesz się spać i jakie jest Twoje indywidualne zapotrzebowanie na sen.
Większość dorosłych ludzi potrzebuje 7,5 – 8 godzin snu na dobę. Są wyjątki. Sofia Loren powiedziała kiedyś, że swoją utrzymującą się tak długo młodość i urodę zawdzięcza temu, że sypia regularnie 9 godzin na dobę. Obserwuj swój organizm i sam stwierdź, ile snu potrzebujesz, abyś czuł się dobrze. Gdy obudzisz się bez budzika, oblicz, ile godzin przespałeś. Tyle właśnie snu potrzebuje Twój organizm (chyba że poprzedniej nocy nie spałeś i teraz odsypiasz).

Dzieci potrzebują dużo więcej snu. Niemowlę śpi na okrągło. Dziecko w młodszych klasach szkoły podstawowej potrzebuje 10 – 11 godzin snu, w starszych klasach podstawówki 9 – 10 godzin, w gimnazjum i liceum —8 – 9 godzin. Dzieci za mało śpią i dlatego często chorują. Chroniczne niewyspanie zmniejsza naturalną odporność organizmu.

Ważną rzeczą jest pora snu. Przedstawimy tu trzy modele.

1. Wielu studentów (i nie tylko studentów) funkcjonuje według takiego modelu: uczą się lub imprezują do 3 w nocy, potem śpią do 11 – 12 w dzień.

2. Idealnie dopasowany do zegara biologicznego człowieka jest model stosowany w dawnych i niektórych współczesnych klasztorach. Mnisi mają ciszę nocną od 19, zasypiają nie później jak o 21 i wstają około 3 rano. Model bardzo dobry dla twórców. Godziny od 3 rano do 11 przed południem są najlepsze dla pracy twórczej.

3. Wiele osób dbających o swoje dobre samopoczucie i wysoki poziom energii kładzie się spać o 22 wieczorem i wstaje o 6 rano.

Model drugi, choć dla zdrowia idealny, jest trudny do zastosowania, trudny do pogodzenia z życiem rodzinnym i towarzyskim. Dlatego zalecamy kompromisowy model trzeci. Godziny snu przed trzecią rano są najwartościowsze (dla regeneracji mózgu i całego organizmu), a w tym modelu jest 5 takich godzin.

Sen w tych najlepszych godzinach jest około dwa razy bardziej regenerujący niż w godzinach pozostałych. Oczywiście jest wiele możliwości pośrednich. My zachęcamy, abyś wybrał model trzeci jako optymalny w dzisiejszych czasach, w warunkach, gdy życie zawodowe i towarzyskie narzuca nam swoje wymogi.

Jak zapewnić sobie głęboki i zdrowy sen?

1. Popracuj fizycznie w ciągu dnia lub poświęć godzinę – dwie na sport. Chodzi o to, aby codziennie umiarkowanie zmęczyć się fizycznie.

2. Zjedz lekką kolację między godziną 18 i 19.

3. Czas po kolacji przeznacz na relaks i wyciszenie organizmu przed snem.

4. Śpij w temperaturze 17 – 19 stopni Celsjusza.

5. Codziennie przewietrz pokój przed snem, w lecie śpij przy otwartym oknie.

6. Zastosowanie wieczorem właściwie podanej dawki magnezu pogłębia sen.

Wprowadź to w życie

* Śpij 7,5 – 8 godzin na dobę.

* Zadbaj o to, aby Twoje dzieci chodziły spać wystarczająco wcześnie(w zależności od wieku-o 19, 20 lub 21).

* Nie jedz wieczorem mięsa i ciężkostrawnych potraw.

* Pójdź przed snem na dość długi spacer.


Czas na refleksję
Wieczorny spacer nieczynną drogą, prowadzącą przez ogromny kompleks leśny, położony w środku dość dużego miasta. To takie szczególne miejsce — dookoła w oddali dzielnice, osiedla, a tutaj las, góry, staw. Wzdłuż nieczynnej drogi las jest wycięty, więc widok jest rozległy. Ciemne wierzchołki gór na tle trochę jaśniejszego nieba. Księżyc, gwiazdy. Nikogo oprócz Ciebie, Twojej żony i Waszego psa. Chwila relaksu, zadumy, poezji, zachwytu nad pięknem świata i urodą życia. Chwila ukojenia przed snem. Idziecie, trzymając się za ręce, rozmawiacie o minionym dniu, o dzieciach, o ludziach, z którymi łączą Was więzy przyjaźni. Wielki, wielki spokój. Spokój gór widocznych dookoła, spokój nieba, spokój cichych odgłosów miasta słyszanych z oddali, jakby przez mgłę. I to miejsce, gdzie droga idzie górą, a w oddali, w dole, dwie największe dzielnice miasta — morze świateł, domy, kominy, wieże kościołów. Co robią tam ludzie w domach? Czy są szczęśliwi? Życzycie im, aby byli szczęśliwi każdego dnia.
Radość istnienia to stan naturalny, który powstaje spontanicznie. Pochodzi ona z Twojego wnętrza, a nie z okoliczności zewnętrznych.

Źródło: dr Jan Pokrywka, Filip Żurakowski "Na zdrowie! Jak osiągnąć harmonię ciała, ducha i umysłu" wyd. Sensus

Czytaj też:  Sen i bezsenność - Centra Wiedzy
powrót do listy
Komentarze [0] zobacz wszystkie »
Komentarze do: Pokrzepiający sen


zobacz także:

Gardłowa sprawa

08-01-2018 01:37

Kłopoty z gardłem trwają przez całą zimę. Oto kilka rad, jak przed nimi uciec oraz co robić, gdy już nas dopadną.

więcej

Wzdęty brzuch - sprawdź, co jest powodem!

14-01-2018 01:04

Wbrew pozorom wzdęcie nie jest łatwym do zdefiniowania terminem. Najczęściej pacjenci opisują je jako powiększenie obwodu brzucha i jednocześnie mają wrażenie, że...

więcej

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

22-01-2018 10:42

Trzustka odgrywa kluczową rolę w procesach trawiennych oraz wytwarza hormony. Bez niej prawidłowa przemiana materii w organizmie jest niemożliwa. Więc bądź dla niej dobry!

więcej