Kawa może chronić przed chorobą Alzheimera
Filiżanka kawy dziennie może obniżać ryzyko choroby Alzheimera związane z tłustą dietą.
Wyniki pracy zostały opublikowane na łamach pisma "Journal of Neuroinflammation". Autorzy pracy przypominają, że tłusta dieta prowadzi do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, a ten jest uważany za czynnik ryzyka alzheimera. Jest to prawdopodobnie związane z tym, że cholesterol osłabia tak zwaną barierę krew-mózg, która chroni centralny układ nerwowy przed kontaktem z toksycznymi związkami, mikroorganizmami, lekami, czy komórkami, a dzięki temu przed uszkodzeniem.
Naukowcy z Uniwersytetu Północnej Dakoty prowadzili badania na królikach, którym podawali dziennie 3 mg kofeiny. Taka dawka odpowiada jednej filiżance kawy dla osoby o średniej masie ciała, czyli wadze 70-80 kg. W czasie doświadczenia dietę zwierząt wzbogacono w cholesterol. Testy wykonane po 12 tygodniach ujawniły, że bariera krew-mózg była znacznie mocniejsza u królików, którym podawano kofeinę.
Jonathan Geiger, biorący udział w badaniach powiedział: "Po raz pierwszy udało się wykazać, że regularne przyjmowanie kofeiny chroni barierę krew-mózg przed szkodliwym wpływem cholesterolu"
Rybi tłuszcz zmniejsza ryzyko raka piersi
21-05-2012 09:32
Naukowcy z USA na łamach pisma Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention informują, że suplementacja diety kwasami tłuszczowymi omega-3 zmniejsza ryzyko...
więcejDieta. By uniknąć wielu schorzeń musimy dbać o mikroflorę jelitową
15-05-2012 07:30
Zaburzenia w składzie mikroflory jelitowej mogą przyczyniać się do rozwoju wielu schorzeń, nie tylko układu pokarmowego, ale nawet mózgu. Dlatego powinniśmy o...
więcejDieta może obniżyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera
28-04-2012 11:44
Zmniejszenie ilości nasyconych tłuszczów i węglowodanów w diecie obniża ryzyko demencji i choroby Alzheimera u osób zdrowych - informują naukowcy z...
więcej