Kalendarium, 21-01-2018

Wiadomości

powrót do listy

Sposoby na jesienną chandrę – jak być SMART jesienią?

Zdrowie

- Sposoby na jesienną chandrę

01-12-2017 00:06

Sposoby na jesienną chandrę – jak być SMAR...
Sposoby na jesienną chandrę – jak być SMART jesienią?


Wraz z nastaniem chłodnych, jesiennych dni odczuwasz spadek nastroju, pogarsza się Twoje samopoczucie, wzrasta niechęć do podejmowania działań i pojawia apatia? Nie pozwól na to, żeby dopadła Cię chandra! Jak zadbać o samopoczucie i dobrą kondycję, gdy na dworze jest zimno i ciemno? Jak mimo niesprzyjających warunków zachować pogodę ducha? – radzi Zuzanna Antecka, psycholog, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.

Dni stają się coraz krótsze, a za oknem panuje szarość. Obniżenie nastroju związane jest z niedostatkiem światła słonecznego, przez co stajemy się ospali i pozbawieni energii. Zimne i ponure poranki sprawiają, że nie mamy chęci wyjść spod kołdry, a na samą myśl o deszczowej pogodzie mamy ochotę przesiedzieć cały dzień w domu. Jak stawić czoła jesiennej aurze? Istnieją na to sprawdzone sposoby.

Spotkania z bliskimi
Spędzanie czasu z przyjaciółmi to jeden z najlepszych sposobów na poprawienie humoru i walkę z sezonową chandrą. Umów się ze znajomymi na wspólny wieczór, ugotujcie coś dobrego na kolację, zgarajcie w grę planszową, albo po prostu porozmawiajcie.

Spotkania z ludźmi,  w których towarzystwie dobrze się bawisz z całą pewnością pozytywnie wpłyną na Twoje samopoczucie.

Zbilansowana dieta
W okresie jesienno – zimowego przesilenia należy zwrócić szczególną uwagę na to w jaki sposób się odżywiamy. Świetną alternatywą dla świeżych owoców i warzyw, których ceny wzrastają, a które nie są tak łatwo dostępne jak jeszcze kilka tygodni temu, są 100% soki i musy owocowo – warzywne. Ich regularne spożywanie to sposób na dostarczenie niezbędnych witamin i składników, koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki nim z łatwością możemy zwalczać niedobory takich składników jak np. witamina C,  błonnik, wapń  i magnez. 

„W warzywach i owocach znajdziemy niesamowite składniki, które mają zdolność wzmacniania naszej odporności. Pomarańcze, pozwalają dostarczyć organizmowi codzienną dawkę witaminy C , która jest nazywana królową antyoksydantów. To ona zarządza procesami wzmacniającymi naszą odporność a jeżeli spożywamy jej odpowiednio dużo nawet poważne przeziębienie przechodzimy szybciej. W burakach  znajdziemy ogromną dawkę kwasu foliowego który jest niezbędny do produkcji białych krwinek, czyli komórek walczących w naszym organizmie z chorobami. Warzywa i owoce to również witamina A, selen, cynk, magnez czy miedź, które pomogą nam przetrwać okres jesienny bez zachorowań” . - radzi Zuzanna Antecka, psycholog, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.

Dobrze skomponowana dieta potrafi zdziałać cuda, dlatego tak ważne jest regularne spożywanie wartościowych posiłków. Jedna szklanka 100% soku (200 ml) czy porcja (100 g) musu może zastąpić jedną z 5 zalecanych porcji warzyw oraz owoców dziennie i stanowić świetne uzupełnienie naszego jadłospisu. Dzięki wygodnej formie możemy zabrać je ze sobą wszędzie. Pamiętaj jednak, że kluczem do sukcesu jest nie tylko dieta, ale też regularny wysiłek fizyczny.

Postaw na sport
Nie pozwól żeby brzydka pogoda była wymówką  do ciągłego przesiadywania na kanapie. Bieganie, taniec, pływanie lub trening na siłowni nie tylko korzystnie wpływają na samopoczucie, ale również pomagają wyrzeźbić sylwetkę. Nie masz czasu regularnie chodzić na zajęcia? Wybierz się na spacer! Aktywność fizyczna uwalnia endorfiny - hormony poprawiające nastrój. Nawet kilkanaście minut ruchu na świeżym powietrzu sprawi, że nie tylko dotlenisz komórki, ale też poprawi się Twój humor. Zachęć do aktywności fizycznej swoich przyjaciół i znajomych, wymieniajcie się wrażeniami i wzajemnie motywujcie.

Czas na relaks
Jesienno – zimowe wieczory to idealna okazja, żeby zacząć robić rzeczy na które do tej pory brakowało Ci czasu. Zaparz kubek gorącej herbaty, weź pożywną przekąskę (np. mus owocowo – warzywny), wejdź pod koc z ulubioną książką i zanurz się w jej lekturze. Zrób sobie ciepłą kąpiel z dodatkiem aromatycznych olejków, która nie tylko Cię odpręży, ale też wprawi  w dobry nastrój na resztę wieczoru. Po kąpieli możesz wmasować w skórę ulubiony balsam lub krem i wykonać pobudzający krążenie masaż. Przede wszystkim jednak dobrze się wyśpij. Odpowiednia ilość snu sprzyja regeneracji całego organizmu oraz wpływa korzystnie na nasze samopoczucie.

Wprowadzenie dobrych nawyków do codziennych aktywności nie tylko pozwoli Ci się ustrzec przed zmianami nastroju, ale też zapewni dobre samopoczucie i energię przez cały okres jesienno – zimowy.

Czytaj też:  10 sposobów na endorfiny

powrót do listy
Komentarze [0] zobacz wszystkie »
Komentarze do: Sposoby na jesienną chandrę – jak być SMART jesienią?


zobacz także:

Sarkoidoza przypomina alergię

07-01-2018 02:10

Sarkoidoza przypomina alergię. Przyczyną dolegliwości jest wadliwie działający układ odpornościowy.

więcej

Ozon zamiast wiertła, czyli bezbolesne leczenie próchnicy

30-12-2017 14:27

Wizyta u dentysty bez bólu nie jest już marzeniem. Nowa metoda usuwania próchnicy jaką jest ozonoterapia, pozwala usunąć aż 99,9% bakterii w jamie ustnej....

więcej

Jak aktywnie spędzić święta i Nowy Rok?

24-12-2017 00:14

Święta nieodmiennie kojarzą się z choinką, prezentami i oczywiście pysznymi potrawami, na które czekamy przez cały rok. Dlatego, kiedy zabłyśnie pierwsza...

więcej