Kalendarium, 08-02-2012

Wiadomości

powrót do listy

Mała czarna chroni przed arytmią serca?

Zdrowie

- Przegląd prasy

20-05-2010 11:27

Kawa na zdrowie?
Kawa na zdrowie?

Z badań amerykańskich naukowców wynika, że amatorzy kawy rzadziej trafiają do szpitali z objawami arytmii serca.

Jak za „Daily Telegraph” podaje PAP, kalifornijski kardiolog Arthur Klatsky wraz z zespołem przebadał ponad 130 tys. ludzi, mężczyzn i kobiet, w wieku 18-90 lat. Okazało się, że u osób, które wypijały cztery lub więcej filiżanek kawy dziennie, ryzyko trafienia do szpitala z zaburzeniami rytmu serca jest o 18 proc. niższe niż u tych, które wystrzegały się kawy oraz o 7 proc. niższe niż u osób pijących 1-3 filiżanek kawy dziennie.

Zmniejszenie ryzyka wystąpiło u wszystkich uczestników badań niezależnie od pochodzenia etnicznego, płci oraz nałogu palenia papierosów. Także zakłócenia pracy serca nie miały związku z tymi czynnikami.

– Wprawdzie nie ma automatycznego związku sugerującego, że kawa odpowiada za niższe ryzyko arytmii i że chroni przed tym stanem, ale nasze badania sugerują, że nie wyrządza szkody. Z naszych danych wynika, iż ci, którzy piją kawę w umiarkowanej ilości, nie muszą się obawiać, że skłonność ta stanie się powodem dużych zakłóceń pracy serca – wyjaśnił Klatsky.


O swoich badaniach mówił on na dorocznej konferencji amerykańskich kardiologów w San Francisco.

„Daily Telegraph” podkreśla przy tym, że wyniki badań należy traktować ostrożnie. Zaznacza, że dla ochrony przed arytmią znaczenie ma sposób odżywiania i ćwiczenia fizyczne. Ponadto wiele osób cierpi na arytmię, nie zdając sobie z tego sprawy.

W czasie badań w Kalifornii 2 proc. uczestników badań trafiło do szpitala z objawami zaburzeń pracy serca, z czego u połowy stwierdzono tzw. migotanie przedsionków, brak koordynacji między komorami serca oraz pospolitą formę arytmii.

Spośród uczestników badań w Kalifornii 14 proc. piło mniej niż jedną filiżankę kawy dziennie, 42 proc. jedną do trzech filiżanek, a 17 proc. cztery lub więcej. Pozostałe 27 proc. nie piło kawy w ogóle.

Brytyjski dziennik przypomina, że wcześniejsze badania hiszpańskiego Universidad Autonoma de Madrid wykazały, iż u kobiet pijących trzy filiżanki kawy dziennie o ok. 25 proc. mniejsze było ryzyko śmierci z powodu choroby serca.

W jeszcze innych badaniach wyliczono, że u mężczyzn pijących pięć lub więcej filiżanek dziennie ryzyko śmiertelnej choroby serca było mniejsze o 44 procent. U tych, którzy poprzestawali na 2-3 filiżankach dziennie ryzyko udaru było mniejsze o blisko 20 proc.

Źródło :PAP/Rynek Zdrowia

Czytaj też:"Kawa czy herbata ?"
                "Czy wiesz co pijesz?"
"Podnoszenie odporności poprzez właściwe odżywianie."

powrót do listy
Komentarze [0] zobacz wszystkie »
Komentarze do: Mała czarna chroni przed arytmią serca?


zobacz także:

5-6,5 godzin snu kluczem do długowieczności?

08-02-2012 13:48

Naukowcy próbują ustalić, ile godzin snu jest najlepsze dla zdrowia.  Badania amerykańskie, zamieszczone w piśmie Sleep Medicine sugerują, że przesypiając w...

więcej

Cukier wspomaga działanie antybiotyków

22-01-2012 10:17

Dodatek cukrów - mannitolu, fruktozy czy glukozy - do antybiotyków znacząco poprawia skuteczność farmakoterapii skierowanej na wyeliminowanie infekcji...

więcej

Nowy lek nadzieją na przełom w leczeniu bezsenności

11-01-2012 11:18

Kanadyjscy naukowcy zaobserwowali, że dwa receptory melatoniny w mózgu mają kluczowe znaczenie dla głębokiego regenerującego snu. Opracowany przez nich lek jest w...

więcej